Saturday, January 3, 2009

Ulasan dan Ekstrapolasi Artikel : Larangan jadikan orang kafir teman rapat

Hari ini saya terbaca satu artikel yg menarik hasil tulisan DR Zulkifli Mohamad Albakri. Hasil tulisan 'original' boleh didapati di sini; http://www.utusan.com.my/ -->klik utk terus ke artikel.

Artikelnya berkisarkan firman Allah SWT:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبَالا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ
مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ


“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang, di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.”

(Ali Imran[3]: 118)

Mungkin ramai yang akan terkejut bila membaca hasil tulisan Dr Zulkifli yang bertajuk "Larangan Jadikan Orang Kafir Sebagai Teman Rapat." Tapi, jika Quran kata begini, maka inilah yang harus kita ikuti. Sebenarnya ayat ini membawa maksud yang sangat mendalam. Ianya tidak melarang kita berkawan dengan yang bukan Islam atas rasional;


"Islam mengajarkan kepada kita untuk berbuat baik kepada sesama makhluk, bahkan orang kafir yang tidak memerangi kita islam pun mengajarkan untuk berbuat kepada mereka, apalagi kalau mereka diharapkan bisa masuk islam, maka kita lebih dianjurkan untuk berbuat baik untuk berdakwah kepada mereka, semoga muamalah tersebut bisa menjadi sarana hidayah bagi mereka masuk ke dalam islam. Yang dilarang adalah kita menjadikan mereka teman dekat, teman kepercayaan, kita memberitahu rahsia2 kepada mereka,padahal mereka adalah orang2 yang menyekutukan Allah(abu sa'id, 2008)"

Namun, setelah saya perbanyakkan bacaan saya, kesimpulan yang dapat saya fikirkan ialah sebenarnya, larangan itu bermaksud kepada perkara-perkara yang menjurus kepada situasi yang mencarikan penyelesaian kepada sesuatu kemaslahatan/masalah dan juga kepada perkara-perkara yang melibatkan rahsia-rahsia kita. Yang ini sudah tentu kerana apabila pegangan kita berbeza, sudah tentu cara penyelesaian juga berbeza dan ini sememangnya tidak boleh kerana kita sebagai seorang Islam, kita perlulah berpegang teguh kepada ajaran dan setiap satu tindakan hendaklah berasaskan Al-Quran dan Sunnah. Dalil-dalil kepada kesimpulan saya ini boleh dirujuk di; artikel Dr Zulkifli dan muslim.or.id.

Mungkin ada yang akan berbicara menggunakan hujah kemajmukan masyarakat Malaysia menyangkal ayat ini dan kemudiannya membangkitkan isu yang Barisan Nasional bawah pimpinan UMNO yang memulakan sesuatu yang sedemikian rupa. Jawapan saya senang sahaja, Barisan Nasional wujud atas kapasiti kestabilan yang perlu ada pada sesuatu negara yang masih diperingkat bayi. Ditambah-tambah lagi dengan keadaan kita sebagai Muslim pada ketika itu, kurang "leverage," nak tak nak terpaksa juga dan pada hemat saya,Islam pada ketika itu boleh bangkit secara berperingkat. Kemudiannya, walaupun berganding bahu memenangi pilihanraya demi pilihanraya, kedudukan tinggi dalam parti ini tidak pernah diserahkan kepada yang bukan Islam dan secara jujur saya katakan, kedudukan yang diberikan kepada wakil bukan Islam dalam parlimen adalah kurang penting dan punyai sedikit kuasa dalam pembentukan sesuatu perlembagaan lebih-lebih lagi bila barisan parti ini yang memegang majoriti ialah yang Muslim. Mungkin pabila pemimpin lebih fokus kepada pembangunan Duniawi, kebangkitan Islam secara berpeingkat-peringkat diabaikan (sebenarnya banyak boleh kita simpulkan ttg isu ini. Ini salah satu). Namun pegangan kita kepada negara sendiri semakin merosot apabila orang Islam leka dengan kebahagiaan yang ada. Kita semakin lama semakin hilang 'leverage' kerana terleka, dan ada orang datang mengambil kesempatan.

Kegagalan pemimpin terdahulu ialah gagal mengambil kesempatan untuk memartabatkan Islam apabila mereka mampu melakukannya. Kini, menjadikan tanggungjawab kita untuk memartabatkan Islam walaupun tugas yang kita hadapi menjadi lebih berat berikutan dengan situasi masakini. Apa-apa pun, UMNO masih lagi relevan dalam perjuangan ini. Apa yang perlu ditekankan sepanjang masa ialah Islam = Melayu. Cuma orang yang punyai pendidikan ilmu yang sewajarnya gagal melihat menerusi Ilusi bijak pemimpin terdahulu untuk masuk berjuang bersama-sama UMNO.

Mereka
lebih suka kepada pakatan rakyat yang saban hari semakin menjual hak-hak dan pegangan orang Islam di bumi Malaysia tercinta ini. Pakatan Rakyat menganak tirikan PAS sebenarnya apabila menolak cita-cita PAS untuk memartabatkan Hukum Hudud. Lihat bertapa larangan Allah yang di abaikan PAS memberikan satu kesan yang buruk kepada perjuangan mereka...Anwar Ibrahim (seorang Muslim) sangat mengecewakan saya kerana bersikap terlalu liberal (dan HIPOKRIT). Orang yang dulunya bermula dengan memperjuangkan Islam bersama ABIM kina telah lupa asal usulnya. Malah, syiar perjuangan Saudara Anwar berubah-ubah di sepanjang kariernya, menunjukkan yang bertapa Anwar tidak kisahkan pegangannya tetapi lebih kisahkan peratusan untuk menang( dan jadi PM). Jadi fikir-fikirkanlah..sebagai seorang Muslim, relevankah kita menyokong Pakatan Rakyat?????????

2 comments:

Pokjak a.k.a. Aizat said...

satu komen y bgs.. tp ak rase Melayu = Islam da agak krang relevan da.. dah bpe ramai ank melayu murtad. Undang2 syariah di negara kita perlu di perkukuh kn lagi agar kes lina joy tidak lagi berulang. untuk memperkasa kn islam seseorang pemimpin haruslah mempunyai sifat2 yang mulia. Jadikan lah al quran sebagai kitab panduan. kerana Al quran merupakan mukjizat yang ditinggal kn Rasulullah. Jadikan hadis sebagai rujukan kerana hadis merupakan sunnah nabi. Semua ini jikalau kerajaan sekarang tidak yakin boleh dilaksanakan secara drastik, laksanakanlah secara beransur2 tp jgn la tlampau lama sgt.

Anonymous said...

sekadar memberi pndpt..
allah mncptakan satu makluk bernama manusia itu sama sj..yg mencptakan sempadan dan bngsa itu adlah syaitan..n xlogik melayu=islam coz islam utk semua..n say no 2 islam hadari but yes 4 hadarah in islam..for eg lembu ali not egual 2 ali lembu..differant meaning..renung2 kan..